W 2026 r. przypada 500. rocznica włączenia Mazowsza do Polski. Samorząd Województwa Mazowieckiego wraz z Muzeum Mazowieckim w Płocku prowadzi bezpłatny Mazowiecki Projekt Żywej Historii związany z tym wydarzeniem. Celem projektu jest przypomnienie burzliwej historii Mazowsza przed przyłączeniem do Polski, postaci książąt mazowieckich, którzy położyli podwaliny pod dzisiejsze Mazowsze oraz ich dziedzictwa, a także ugruntowanie dumy z lokalnej historii.
20 października 2025 r. mieliśmy przyjemność gościć w naszej szkole zespół edukatorów, który przeprowadził całodzienne, interaktywne zajęcia przybliżające mazowieckie legendy, ciekawe wydarzenia z mazowieckiej historii, kulturę rycerską oraz tajemnice skrywane przez historię.
Zespół edukacyjny przyjechał do nas już o 6.00 rano i pozostał z nami do 15.00.
Już od godziny 8.00 jednocześnie odbywały się zajęcia w sali lekcyjnej oraz na hali sportowej. W klasie realizowane były scenariusze interaktywnych zajęć dla różnych grup wiekowych, w trakcie których uczestnicy wcielali się w postacie znane nam z historii i mazowieckich legend, przeprowadzali historyczne śledztwa lub debaty. Na hali sportowej powstał obóz rycerski z torem przeszkód i szrankami do walk, gdzie każdy mógł spróbować walki na miecze oraz zdobyć inne sprawności rycerskie. Obok obozu rycerskiego powstała także tajemnicza średniowieczna krypta, dzięki której każdy uczestnik mógł zostać tropicielem średniowiecznych zagadek.
Był to niezapomniany dzień... Nasi uczniowie mogli wcielić się w mazowieckich książąt. Mogli stanąć „twarzą w twarz” z tajemnicami z przeszłości, zamienić się w poszukiwaczy przygód i odkrywać średniowieczne tajemnice, stawać się rycerzami, nauczyć się władać mieczem, poznać tajniki uzbrojenia i zmierzyć się ze smokiem, zostać detektywami i rozwiązywać niewyjaśnione zagadki przeszłości.
Jaka była rzeczywiście przyczyna śmierci ostatnich książąt? To jedna z tajemnic historii, którą próbowała rozszyfrować nasza młodzież. Na naszych uczniów czekały też inne, równie fascynujące zagadki: Jak było faktycznie ze sprowadzeniem Krzyżaków? Czy Konrad Mazowiecki wykazał się naiwnością i krótkowzrocznością polityczną, czy może był to majstersztyk? Dlaczego godłem książąt mazowieckich został pochodzący najpewniej z Wysp Brytyjskich smok zwany wiwerną? Jakie inne legendarne istoty zapisały się w dziejach Mazowsza? W jaki sposób książę Siemowit, trzeci tego imienia, który dysponował jedynie częścią ziem, potrafił zjednoczyć całe Mazowsze i uwolnić je od wszelkiej zależności od innych władców? Jak jego młodszy syn, również noszący imię Siemowit, próbował zostać królem Polski, posuwając się nawet do próby porwania przyszłej królowej Jadwigi Andegaweńskiej. Czy zmieniłby dzieje Polski, gdyby zasiadł na tronie na Wawelu?
I jak starszy brat tego Siemowita - Janusz, zasłużył na przydomek Kazimierza Wielkiego Mazowsza, jako ten, który zastał Mazowsze drewniane a zostawił murowane?
Co spowodowało, że Księstwo Mazowieckie w ciągu trzech pokoleń od największego rozkwitu znalazło się na granicy upadku? Czy gdyby księżne mazowieckie dysponowały większą władzą, Księstwo przetrwałoby dłużej?
Zajęcia ożywiły dawne wydarzenia i pozwoliły „dotknąć” historii. Uczniowie odgrywali scenki, w trakcie których wcielali się w postacie książąt, księżnych, rycerzy, a także postaci z mazowieckich legend. Mieli możliwość odczucia emocji, które targały bohaterami sprzed wieków. Dzieci młodsze poznawały historię Mazowsza poprzez fascynujące legendy, dzieci starsze poprzez wydarzenia prowadzące do włączenia Mazowsza do Polski natomiast najstarsi poznawali je poprzez śledztwa historyczne i historyczne debaty. Nie zabrakło walk rycerskich, poznawania uzbrojenia i heraldyki, zdobywania sprawności rycerskich, pasowania na rycerzy, rycerskiego toru przeszkód, a także tajemniczej krypty, z ukrytą w niej tajemnicą, którą odkryje ten, kto rozwiąże historyczną zagadkę…
Na zakończenie chcielibyśmy podziękować wszystkim edukatorom na czele z panem Danielem Sukniewiczem za bardzo ciekawe zajęcia.
Zajęcia były prezentem dla uczniów od dyrektora szkoły z okazji 100-lecia naszej placówki.